Salīdzinošs raksts ar Jāņu statistiku 2012. – 2013.
Jauna mēness un Pilnmēness laikā ceļu satiksmes negadījumu skaits ievērojami pieaug, Mēness Apogejā paaugstina bīstamību uz ceļiem – tie ir tikai daži no astrologu secinājumiem, kas iegūti pasaulē daudzu gadu garumā pētot debess spīdekļu ietekmi uz automašīnu vadītajiem un satiksmes negadījumu statistiku.
Latvijā līdzīgi pētījumi nav veikti, tādēļ sertificētais astrologs un numerologs Kristaps Baņķis un socioloģijas un astroloģijas studente Ilvija Gaidukoviča izanalizēja Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) datus, lai noskaidrotu vai situācijai uz Latvijas ceļiem ir kāda būtiska saistība ar Mēness ciklu.
„Veidojot Mēness kalendāru un 8 gadus ikdienā sekojot tā ritmam, ievēroju, ka Mēness fāžu maiņa un Čika laiki ļoti uzskatāmi atspoguļojas notikumos uz ceļiem. Piemēram, Čika laikā izteikti vairāk automašīnu nekā parasti brauc ar izslēgtiem lukturiem un uz ceļiem biežāk nekā citkārt manāmas avārijas. Taču tie bija tikai mani novērojumi, skeptiķiem varētu pat šķist atbilstoši parunai – „ko gribi redzēt, to arī ieraugi,” pētījuma idejas rašanos skaidro Kristaps Baņķis.
„Sapratu, ka novērojumi ir izpētes vērti, tādēļ sazinājos ar CSDD speciālistiem un ieguvu ceļu satiksmes negadījumu (CSN) katras dienas datus par visu 2012. gadu, lai reizi par visām reizēm noskaidrotu vai astroloģiskas likumsakarības patiesi atbilst faktiem un reāli ietekmē notikumus uz ceļa.”
Līdz šim Latvijā astroloģiski empīriskie pētījumi veikti maz, lai teiktu, ka nemaz, turklāt CSN un Mēness ietekmes novērtēšanā šis ir līdz šim vēl nebijis pētījums. Kristaps Baņķis uzskata, ka šis ir arī būtisks solis astroloģisko likumsakarību izpētē kopumā, jo līdz šim pasaulē veiktajos pētījumos visbiežāk uzsvērta vien Mēness fāžu ietekme, bet šajā pētījumā liela uzmanība pievērsta arī Mēness leņķiskajiem aspektiem ar planētām, kā arī Apogeja, Perigeja, Čika un Dižčika periodu ietekmei.
Statistikas datu apstrāde tika veikta ar specializēto datorprogrammu „Statistical Package for the Social Sciences”. Pētījumā tika noskaidrots, ka vidēji 2012.gadā dienas laikā uz ceļa notikuši 43 negadījumi, un CSN skaits pa mēnešiem ir līdzīgs (skat.attēlu zemāk).
Datu apstrādes sākumā iezīmējās arī izteikta tendence – piektdienās CSN skaits ir ievērojami lielāks nekā citās nedēļas dienās. Vidēji 2012. gadā dienā reģistrēti 43 negadījumi, taču piektdienās vidējais negadījumu skaits bijis 53, kas ir par 19% vairāk (skat.attēlu).
Šai tendencei izskaidrojumu ceļu policisti un statistiķi raduši jau sen – darba nedēļas beigās cilvēki nododas atpūtai, kas bieži vien apvienojas arī ar pārgalvīgu automašīnas vadīšanu vai sēšanos pie stūres alkohola reibumā, kas bieži noved pie avārijas situācijām.
„Ņemot vērā šo faktu un tiecoties iegūt pēc iespējas objektīvākus pētījuma rezultātus, piektdienas tika izdalītas kā atsevišķas datu analīzes vienības. Interesanti, ka tas ļāva uzskatāmāk atklāt arī Jauna Mēness un Perigeja ietekmes korelāciju ar CSN skaita palielināšanos konkrētajos datumos, kas aizvadīti šo faktoru ietekmē,” atklāj I.Gaidukoviča.
Dati liecina, ka vismazāk CSN uz ceļiem reģistrēts svētdienās – vidēji 30 negadījumi jeb par trešdaļu mazāk nekā darbadienās. Iespējams, tas izskaidrojams ar to, ka svētdienas cilvēki parasti pavada mājās un bez īpašas vajadzības ar auto nekur nedodas.
Līdz šim pasaulē veiktās izpētes rezultāti liecina, ka visvairāk CSN notiek tieši Jauna Mēness un Pilnmēness fāzu maiņu laikā. Atsevišķi pētījumi liecina, ka šajā laikā CSN negadījumu skaits pieaug vidēji par 22%. Arī pētījumā par situāciju Latvijā atklājās līdzīgas tendences – fāžu maiņas dienās 2012. gadā tika reģistrēts vidēji par 25% negadījumu vairāk.
Kristaps Baņķis to skaidro ar Mēness fāžu maiņas brīžu stresa pilno ietekmi uz cilvēka organismu un psihi: „Jau izsenis novērots, ka, mainoties Mēness fāzēm, cilvēki kļūst nelīdzsvarotāki, neapdomīgāki, jūtīgāki un saasinās viņu emocionālā pasaules uztvere, kas savukārt mazina koncentrēšanās, attāluma novērtēšanas un uzmanības noturēšanas spējas un būtiski traucē kārtīgi „pieslēgties” auto vadīšanai. Citiem vārdiem sakot, cilvēks emocionāli nav gatavs veltīt visu savu uzmanību transporta līdzekļa stūrēšanai, jo ir nodarbināts ar daudzām blakuslietām un bieži – „iet emociju pavadā”.”
Arī pašā Mēness briedumā – Pilnmēnesī – cilvēkiem nervu sistēma kļūst nestabilāka, kas biežāk noved pie negadījumiem, kurus izraisījuši autovadītāja strīdi ar pasažieriem un uzmanības novēršana no ceļa, pārgalvīga braukšana un ātruma pārsniegšana. To daudzkārt apliecinājuši Mēness kalendāra vietnes portālā www.astrologi.lv aptaujātie cilvēki, kuri ikdienā seko Mēness ritmam.
Datu kopā tika atlasītas arī Mēness dienas, kurās CSN skaits ir lielāks nekā vidējais, kā rezultātā visbiežāk novērotās bija 7., 14. un 18. Mēness diena.
„Statistikas analīzes gaitā izpētījām arī Čika un Dižcika jeb retrogrāda Merkura ietekmi, ko apliecināja par 25% lielāks CSN skaits šajos periodos. Bez ievērības nepalika arī datumi, kuros Mēness atradās Apogeja punktā jeb vistālāk no Zemes centra. Pētījuma rezultāti liecina, ka Apogeja ietekmētajās dienās CSN skaits vidēji palielinājās pat par 30%,” norāda Ilvija Gaidukoviča.
„Pasaulē veiktie pētījumi rāda, ka Mēnesim esot Apogejā, cilvēki kļūst bezbailīgāki, pārāk optimistiski un neapdomīgi, ir emocionāli pacilātāki un vieglāk iesaistās avantūrās, biežāk riskē un piekrīt piedalīties pārgalvīgos notikumos. Šāds emocionālais un psiholoģiskais cilvēku noskaņojums parasti ir grūti savienojams ar pārdomātu un drošu auto vadīšanu,” papildina astrologs, norādot, ka portālā www.astrologi.lv var iepazīties ar plašāku izklāstu par Mēness Apogeja un Perigeja ietekmi.
Īpaša uzmanība pētījumā tika pievērsta tām dienām, kurās CSN skaits 2012. gadā bijis ievērojami lielāks. Tā rezultātā atklājās būtiska likumsakarība – negadījumu skaits pieauga un bija ar traģiskākām sekām tieši tajās dienās, kad debesīs bijusi vērojama vairāku analizējamo astroloģisko faktoru kombinācija.
Vislielākais CSN skaits tika reģistrēts: Pilnmēnesī un Čika vai Dižčika laikā; Pilnmēnesim Apogejā; Jaunā Mēnesī un Čika laikā un/vai Perigejā. Atklājās, ka bīstamību uz ceļiem palielina arī disharmoniskais Mēness leņķiskais aspekts – kvadrāts – ar citām planētām (skat.tabulu zemāk).
Piemēram, 2012. gada 25.oktobrī, kad tika reģistrēti divreiz vairāk negadījumu nekā vidēji, Mēness veidoja kvadrātu ar Marsu. Bet 24.jūlijā, kad tika fiksēti 70 negadījumi, Mēness veidoja kvadrātu ar Plūtonu.
Čika laika un Apogeja laika traģiskums
Kā atsevišķs pētījuma objekts tika skatīta 2012. gadā CSN bojā gājušo statistika. Aplūkojot to kopumā, konstatēts, ka visvairāk negadījumu ar traģiskām sekām noticis 1.janvārī, atņemot dzīvību astoņiem cilvēkiem un ievainojot vēl astoņus cilvēkus. Šīs skaudrās situācijas cēloņi papildus dienas astroloģiskā fona analīzi neprasa, tomēr nevar neatzīmēt, ka 1.janvāra ierasto statistisko traģiskumu 2012.gada pirmajā dienā vēl pastiprināja Merkura kvadrāts ar Marsu un Mēness kvadrāts ar Plūtonu.
Otrais pērnā gada „melnākais” datums ir 7. septembris, kad dzīvību uz ceļiem zaudēja pieci un tika ievainoti vēl 16 cilvēki. Analīzes gaitā atklājās, ka tā ir bijusi tā jau negadījumiem bagātā piektdiena, kas aizvadīta ar Mēnesi Apogejā un Mēness kvadrāta ar Neptūnu ietekmē.
Statistika liecina, ka negadījumos ar bojāgājušajiem ir vidēji arī 12 ievainoti cilvēki. Datu analīzē atklājās arī satraucoša likumsakarība – dienās, kad ir bijis Čika laiks ievainoto ir bijis divreiz vairāk – vidēji 21 ievainotais. Arī Apogeja un Perigeja laikā reģistrēts vairāk CSN ar ievainotajiem – vidēji 22 ievainotie.
Uzmanības vērts ir 2012. gada 26. oktobris, kad tika reģistrēts visvairāk CSN, – 105 avārijas, kas ir divreiz vairāk nekā vidēji citos datumos. Tā bija kārtējā „statistiski melnā piektdiena”.
„Zīmīgi, ka 26. oktobrī Mēness dreifēja pa „miglaino” Zivju zīmi un vakarpusē iestājās Čika laiks. 7. decembris, kas ir drūmās statistikas otrajā vietā, arī tika aizvadīts Čika laikā, Mēnesim esot Jaunavas zīmē. Savukārt, 20.decembrī, ceturtdienā, kas 2012. gada statistikā pēc CSN skaita ieņem trešo vietu, Mēness no rīta brīvi dreifēja bez kursa jeb bija Čika laiks, bija Mēness 1. fāze, Mēnesim secīgi ieejot impulsīvā Auna zīmē, veidojot savienojumu ar pārsteigumiem bagāto Urānu. Un pa virsu tam visam vēl augoša kvadratūra ar Plūtonu. Tas viss arī izvērtās kā negadījumu virkni provocējošs „komplektiņš”,” stāsta astrologs.
Izpētot datumus, kuros reģistrēto CSN skaits bijis lielāks par gada vidējo, vēl atsevišķi Mēness zīmju kontekstā, pavērās interesanta aina. Visvairāk negadījumu noticis tad, kad Mēness atradies Zivju, Jaunavas un Vēža zīmē (skat.attēlu).
Tas liecina, ka auto vadīšanas spējas ietekmē arī Mēness zīmju enerģētika. Piemēram, Mēness Zivju zīmē pastiprina sapņainību, neuzmanību un izklaidību pie stūres, Mēness Jaunavā mudina šoferus „redzēt kokus mežā” jeb pievērst uzmanību sīkumiem un blakus notikumiem uz ietvēm, tādējādi novēršot uzmanību no paša ceļa. Bet, kad Mēness iegājis Vēža zīmē, virsroku pār loģiku ņem jūtas, kas nelabvēlīgi ietekmē reakcijas ātrumu un spēju koncentrēties tikai uz spēkrata vadīšanu.
„Šogad Jāņos – 23. jūnijā – izteikti satrāpījušies daudzi mūsu izpētē konstatēti autobraucējam nelabvēlīgi astroloģiski faktori – Pilnmēness, Perigejs un no plkst. 10:09 līdz 11:08 būs arī Čika laiks. Par laimi šajā dienā darbosies arī uzmanību mobilizējoši un pragmatiski faktori kā, piemēram, Mēness Mežāža zīmē un dažādi labvēlīgi Mēness aspekti ar planētām. Tomēr tieši esot pie auto stūres šo svētku laikā ieteicams uzmanīties vairāk nekā citkārt,” uzsver astrologs Kristaps Baņķis.
Mēness ietekmei var sekot līdzi Astrologi.lv Mēness kalendārā – šeit.
Sīkāka informācija par Čika un Dižčika laiku – šeit.